m

Get your business to the new heights in no time. It’s super easy with BoostUp.

 

Volg Dutch Charge

BEL DIRECT: 085 – 0716699

header dutch charge dam

Opladen van elektrische auto’s: het hoe en wat van een regulier laadpunt

Wist u dat er veel misverstanden bestaan over het opladen van elektrische auto’s (EV’S)? Volgens sommigen staat u uren naast een laadpaal te wachten en is het gebruik van laadkabels, -stekkers en -passen ingewikkeld en omslachtig. Door de standaardisatie valt dit juist heel erg mee. Overweegt u ook elektrisch te gaan rijden? Lees hier hoe het laden van EV’s bij een regulier laadpunt in zijn werk gaat en wat er zoal bij komt kijken.

Twee soorten laden: regulier en snel

Een elektrische auto is simpel. Bij een regulier laadpunt duurt dit enkele uren, maar bij haast kunt u ook kiezen voor een snellader. Hoewel EV’s met een stopcontact kunnen worden opgeladen, is het laden via een speciaal laadpunt – denk aan een laadpaal in de straat – de meest gebruikelijke methode. Hoe snel uw auto is opgeladen is onder meer afhankelijk van uw auto, maar ook van het laadpunt dat u gebruikt. Er zijn twee soorten laadpunten: reguliere en snelladers.

Regulier laadpunt

Een laadpaal is het meest gebruikte laadpunt. Deze laadpunten staan veelal op locaties waar mensen voor een langere tijd verblijven, zoals – uiteraard- aan huis, maar ook steeds meer bij semi-publieke parkeerplaatsen als restaurants, winkelcentra en kantoorpanden. Dit soort punten zijn geschikt voor elke EV. Hiervoor krijgt u een kabel bij uw auto meegeleverd, maar het kan ook zijn dat het laadpunt zelf is voorzien van een laadkabel. De laadsnelheid, ofwel het vermogen, met een regulier laadpunt duurt uren. Het is geen punt als u hier tijdens het werken, slapen of winkelen gebruik van maakt, omdat het u dan langer de tijd heeft. Het vermogen van een regulier laadpaal varieert van 3,7 tot 22 kW.

Thuis en op het werk opladen

Hoewel de meeste EV’s aan een stopcontact zijn op te laden, is dit niet erg ideaal. U moet namelijk een veilig stopcontact hebben en het laden gaat in de regel langzamer dan via een laadpaal. U kunt daarom overwegen om een laadpaal te laten installeren, zodat u thuis of op uw werk eenvoudig uw EV kunt opladen. De EV is sneller aan te sluiten dan via een stopcontact. Bovendien is het veiliger om een laadpaal te gebruiken en is deze ook nog eens waterbestendig.

Thuis of op het werk laden heeft een groot voordeel. Zodra de routine van het opladen er eenmaal inzit, hoeft u er niet meer over na te denken. Iedere ochtend of avond staat uw EV met een volle batterij klaar. Door de routine gaat het opladen als ‘vanzelf’ en kost het u geen extra tijd. Het enige wat u hoeft te doen, is de laadkabel aansluiten.

Bij een publieke laadpaal opladen

Opladen bij een openbare laadpaal wordt ook wel publiek of openbaar laden genoemd. Inmiddels is dit op steeds meer locaties in Nederland mogelijk. Bovendien wordt het laadnetwerk steeds verder uitgebreid. Zo wordt het voor mensen zonder laadpaal op hun oprit of toegang tot een parkeergarage ook steeds eenvoudiger om hun auto op te laden. Ondanks dat er in Nederland veel verschillende aanbieders zijn, maken ze vrijwel allemaal gebruik van een gestandaardiseerd systeem. Dit wil zeggen dat u met uw laadpas in principe bij iedere publieke laadpaal kunt opladen.

Laadpunt en boordlader

Het moge dus duidelijk zijn dat de snelheid van het laden en hoe ver u na een bepaalde tijd kunt rijden afhankelijk is van de auto. De interne lader van de auto is hierbij vooral bepalend. Deze ‘on-board charger’ – ook wel ‘boordlader’ genoemd, is de daadwerkelijke lader van de accu. Hoewel vaak wordt gedacht dat het laadpunt een fysieke lader is, is dit niet het geval. Elke EV is voorzien van een ingebouwde oplader, waarbij het oplaadpunt alleen het vermogen levert dat de boordlader bij het laadpunt aanvraagt. Bovendien levert een laadpunt wisselstroom, terwijl een accu gelijkstroom nodig heeft om geladen te worden. De boordlader zorgt ervoor dat de wisselstroom wordt omgezet in gelijkstroom. Zo wordt de accu zo efficiënt mogelijk opgeladen.

Los van dit technische verhaal, is het belangrijk om te weten dat de boordlader in combinatie met de laadpaal bepaalt hoe snel uw auto opgeladen kan worden. Een EV met een boordlader van maximaal 7.4 kW kan bij een laadpunt dus nooit met een hoger vermogen worden geladen, ook al kan de paal bijvoorbeeld 11 kW leveren.

Laadvermogen

Bij het opladen van een EV speelt het laadvermogen een belangrijke rol. Hoe hoger het laadvermogen, hoe sneller de accu is opgeladen. Hoeveel het daadwerkelijke laadvermogen is, hangt echter af van de auto. Bij het opladen vraagt de auto aan de laadpaal om een bepaald vermogen. De laadpaal zal dit dan proberen te leveren. In sommige laadpalen kan het zijn dat de auto meer vraagt dan de paal kan leveren. Dit is geen probleem: de auto kan namelijk altijd met minder vermogen worden geladen, maar nooit met meer dan de boordlader aan kan.

Meer informatie over het laden van uw elektrische auto?

Onze missie is om elektrisch rijden zo zorgeloos mogelijk te maken. Naast het faciliteren van high-end laadstations, hoort hier ook informatie bij. Wilt u meer weten over het laden over uw EV of het verschil tussen een regulier en een snellaadpunt? Neem dan contact op met één van onze adviseurs door te bellen naar 085 – 0716699 of een mail te sturen naar info@dutchcharge.nl.

Deze website gebruikt cookies en persoonlijke data om de gebruikerservaring te verbeteren.