m

Get your business to the new heights in no time. It’s super easy with BoostUp.

 

Volg Dutch Charge

BEL DIRECT: 085 – 0716699

header dutch charge laadpaal

Opladen van elektrische auto’s: het hoe en wat van een snel laadpunt

Wist u dat er veel misverstanden bestaan over het opladen van elektrische auto’s (EV’S)? Volgens sommigen staat u uren naast een laadpaal te wachten en is het gebruik van laadkabels, -stekkers en -passen ingewikkeld en omslachtig. Door de standaardisatie valt dit juist heel erg mee. Overweegt u ook elektrisch te gaan rijden? Lees hier hoe het laden van EV’s bij een snel laadpunt in zijn werk gaat en wat er zoal bij komt kijken.

Twee soorten laden: regulier en snel

Een elektrische auto is simpel. Bij een regulier laadpunt duurt dit enkele uren, maar bij haast kunt u ook kiezen voor een snellader. Hoewel EV’s met een stopcontact kunnen worden opgeladen, is het laden via een speciaal laadpunt – denk aan een laadpaal in de straat – de meest gebruikelijke methode. Hoe snel uw auto is opgeladen is onder meer afhankelijk van uw auto, maar ook van het laadpunt dat u gebruikt. Er zijn twee soorten laadpunten: reguliere en snelladers.

Snel laadpunt

Over het algemeen wordt een snellader alleen gebruikt wanneer u onderweg bent. Het doel van snelladen ligt voor de hand: zo snel mogelijk actieradius laden in zo min mogelijk tijd. Deze laadpunten staan dan ook meestal langs snelwegen. Het idee is dat u in de buurt van de auto blijft zodat u snel
weer uw weg kunt vervolgen. Hoewel er in de meeste gevallen restaurants en/of winkels in de buurt zijn, kunt u de tijd ook benutten door in de auto te blijven zitten en wat te ontspannen of te werken.

Het vermogen hangt af van wat uw auto maximaal ondersteunt en soms is het ook afhankelijk van de laadpaal. De oudere modellen snelladers bieden een vermogen van maximaal 50 kW. Bij moderne laders is dit zo’n 150 tot 350 kW. Hoe hoger het vermogen van de laadpaal, hoe sneller de auto weer is opgeladen. Stel, u laadt uw auto van 10 naar 80% met een snellader, dan duurt dit – afhankelijk van de auto – zo’n 18 minuten tot driekwartier. Let op dat u niet meer laadt dan 80%. Een snellader is namelijk niet bedoeld om de auto helemaal op te laden, maar meer om u naar uw (volgende) bestemming te brengen.

Onderweg laden

Zoals hierboven al benoemd, is snelladen puur bedoeld om onderweg uw accu in een korte tijd bij te laden zodat u weer lange afstanden kunt afleggen. De snelladers staan dan ook vooral bij tankstations en bestemmingen aan de snelweg of andere hoofdwegen. Bijna alle EV’s kunnen snelladen. Twijfelt u over uw auto ook geschikt is voor snelladen? Bij elk model in de EVDB (EV Database) staat aangegeven of snelladen mogelijk is en hoe snel uw auto kan laden.

Verschil met regulier laden

Ten opzichte van het laden bij een reguliere laadpunt zijn er bij snelladen nogal wat verschillen:

  • Bij snelladen is het beter om de EV tot 80% op te laden i.p.v. 100%.
  • De kabel zit vast aan de laadpaal. U gebruikt dus geen eigen kabel.
  • I.p.v. de boordlader, wordt de accu rechtstreeks geladen.
  • Uw EV wordt geladen met gelijkstroom i.p.v. wisselstroom.
  • Het laden kan wel tot 350 kW i.p.v. maximaal 22 kW.

Snellaadvermogen

Afgezien van bovenstaande, verschilt snelladen niet heel veel van regulier laden. Zoals de naam al zegt gaat het laden alleen sneller. Sterker nog: de snelheid kan soms tot 100x hoger liggen dan bij regulier laden. Het grootste verschil met regulier laden is dat er bij snelladen gebruik wordt gemaakt van gelijkstroom. De boordlader wordt bij gelijkstroom niet gebruikt, in plaats daarvan wordt de accu rechtstreeks door de laadpaal opgeladen. Op deze manier zijn er veel hogere snelheden mogelijk dan bij wisselstroom. In sommige gevallen is snelladen met wisselstroom mogelijk maar hierbij is het maximale laadvermogen 43 kW, terwijl er bij snelladen met gelijkstroom tot 350 kW mogelijk is.

Waarom niet altijd snelladen?

Snelladen is dus sneller dan regulier opladen. Toch raden we af om altijd gebruik te maken van deze laadmethode. Bij snelladen wordt de accu namelijk zwaarder belast. Om de levensduur van uw EV te verlengen is het daarom verstandig om enkel snel te laden als dit echt nodig is. Bovendien is een snellaadpunt vele malen duurder dan een regulier laadpunt, wegens een hogere kWh prijs. Een gangbaar tarief is zo’n € 0,60 per kWh, terwijl dat voor snelladers kan oplopen tot € 0,79 per kWh. Wissel daarom regulier laden af met snelladen.

Meer informatie over het laden van uw elektrische auto?

Onze missie is om elektrisch rijden zo zorgeloos mogelijk te maken. Naast het faciliteren van high-end laadstations, hoort hier ook informatie bij. Wilt u meer weten over het laden over uw EV of het verschil tussen een regulier en een snellaadpunt? Neem dan contact op met één van onze adviseurs door te bellen naar 085 – 0716699 of een mail te sturen naar info@dutchcharge.nl.

Deze website gebruikt cookies en persoonlijke data om de gebruikerservaring te verbeteren.