m

Get your business to the new heights in no time. It’s super easy with BoostUp.

 

Storing? Bel 085 - 071 66 11

Storing? Bel 085 - 071 66 11

Image Alt

FAQ

Laadpaal aanvragen

Het aanvragen van een openbare laadpaal kan via de website van uw gemeente.

Meer informatie over uw aanvraag kunt uw opvragen via de betreffende gemeente.

Kosten laadpaal

Dutch Charge draagt de kosten van de laadpalen én de installatie. De missie van Dutch Charge is dat elektrisch rijden zorgeloos moet zijn. Daarom plaatsen wij op zo veel mogelijk locaties laadpalen. Wij sluiten deze aan, vanaf de energie aansluiting tot in de laadpaal. Na installatie is de laadpaal te gebruiken. Door het gebruik in de tijd verdienen wij onze investeringskosten op lange termijn terug.

Stroom wordt altijd via Mobility Service Provider (MSP) aanbieders verrekend. Als we de aansluiting gebruiken van de eigen locatie verrekenen wij de stroomkosten.

De gebruikte kWh’s zijn terug te vinden op de factuur van uw MSP.

Over laadpalen

Laadstations staan aangegeven in de laadpaal app van Last Mile Solutions. Hier zijn alle laadstations bij u in de buurt te vinden. In de app kunt u filteren op laadstations geschikt voor uw type elektrisch voertuig.

Zodra u uw auto op de laadpaal hebt aangesloten en bent aangemeld met uw kaart of app, begint het opladen.

De meeste elektrische voertuigen zijn met de laadpaal verbonden via een laadkabel met een type 2-stekker. De laadkabel wordt door de e-rijder meegebracht en moet in het voertuig passen. Om een snellader te gebruiken, heeft u een Combo2- of CHAdeMO-aansluiting op het voertuig nodig. Snelladers hebben vast geïnstalleerde laadkabels, die zonder adapters kunnen worden aangesloten op goed uitgeruste voertuigen.

De laadtijd van een elektrisch voertuig is afhankelijk van verschillende factoren: de huidige lading van de batterij en de totale capaciteit van de batterij, de oplaadtechnologie in het elektrisch voertuig, de uitrusting en het type laadpaal dat beschikbaar is en het type oplaadkabel dat wordt gebruikt.

Ook dit is afhankelijk van diverse factoren. Onze laadstations bieden de mogelijkheid tot 11 kW per laadpunt te laden. Als de auto bijvoorbeeld ’s avonds en ’s nachts geladen kan worden is geen reden om snel op te laden. Voor de levensduur van batterij is vol druppelen beter dan snelladen onder hoog vermogen.

Onze laadpalen zijn te gebruiken door alle volledig elektrische auto’s en PHEV’s.

Kosten opladen

Laadsessies kunt u betalen met een laadpas. Of met een account bij Last Mile Solutions via de Laadpaal app. Dit werkt bij de CityCharge lantaarnpalen ook door het scannen van de QR code. De laadpaal app moet dan wel op de telefoon zijn geïnstalleerd.

De gemiddelde kWh-prijzen zijn marktconform en kunnen daardoor flink uiteenlopen. Het beste kunt u daarom de huidige tarieven controleren bij uw energie- en/of laadpasleverancier.

Laadtarieven kunnen door verschillende partijen worden bepaald, de gemeente of de CPO. Per gemeente en per CPO kan het tarief anders zijn. Net zoals de tarieven van brandstoffen variëren tussen verschillende brandstofmaatschappijen en de locatie van het tankstation.

Storingen en dergelijke

Als er een storing optreedt, belt u het storingsnummer. Deze is 24/7 bereikbaar en bereikbaar op telefoonnummer (+31) 085 071 6611. De service medewerker helpt u z.s.m. weer op weg. De laadpaal is voorzien van een uniek nummer. Belangrijk dit nummer aan de medewerker door te geven.

Onze laadpunten worden 24/7 gemonitord. Wanneer een storing wordt gemeld probeert een medewerker van onze backoffice de storing van afstand te verhelpen. In geval dit niet lukt gaat onze eigen installateur de storing op locatie verhelpen.

De gemeente moet handhaven. Wanneer een niet-elektrische auto een laadplek bezet houdt kunt u dan ook het beste contact opnemen met de betreffende gemeente.

U kunt onze storingsdienst bellen. De service medewerker kan proberen te achterhalen of het aan de laadpaal ligt. De storing kan ook worden veroorzaakt door de laadpas. In dat geval adviseren we u contact op te nemen met de laadpas uitgever, de MSP. Deze is verantwoordelijk is voor uw laadpas. Uw MSP kan controleren of de pas geactiveerd is.

Als u bij de laadpaal staat kunt u contact opnemen met onze storingsdienst. Deze is 24/7 bereikbaar. Onze service medewerker probeert van afstand het probleem direct te verhelpen. Het storingsnummer is te lezen op onze laadpaal. De service medewerker zal vragen naar het nummer van de laadpaal van de storing. Zorg ervoor dat u het nummer van de laadpaal bij de hand hebt.

Over laadpassen

Wij zijn een CPO, een Charge Point Operator en bieden geen laadpassen aan. Er zijn vele MSP’s, Mobility Service Providers. Op laadpastop10.nl is een overzicht van aanbieders op de Nederlandse markt te vinden.

Met elke gangbare laadpas kunt u laden op onze laadpalen.

Ga naar de app store of play store om de laadpaal app te installeren op je smartphone. U gebruikt de Laadpaal app voor het vinden van beschikbare laadstations bij u in de buurt. Ook kunt u er laadsessies mee starten en betalen.

Zeker is dat mogelijk. Laadtransacties zijn te starten en te beëindigen met de gratis app van Last Mile Solutions. De tarieven die gelden worden weergegeven in de app. Het gewenste laadpunt dat u wilt gebruiken zoekt u op in de app. Selecteer het juiste laadpunt. In de app staat onder het adres van de laadpaal eerst het laadpaal nummer gevolgd door een * met een 1 of 2 om het laadpunt aan te geven. Het nummer vindt u aan de binnenkant van de zwarte klep op het laadpunt. 

Overige vragen

CPO staat voor Charge Point Operator en MSP voor Mobility Service Provider. De CPO zorgt voor de levering van de laadpalen, de installatie en het onderhoud van de laadpalen en de pechhulp. De MSP verkoopt mobiliteitsproducten en -diensten. De MSP geeft onder andere laadpassen uit en verzorgt de afrekening van de laadsessies met de laadpashouder. 

ChaDeMo staat voor Charge de Move. Deze stekker is speciaal bedoeld voor snel laden en wordt alleen gebruikt bij openbare laadpalen.  Een CCS (combo) stekker is een laadkabel (type 2) die geschikt is voor normaal en snel laden van een voertuig.

Hoe snel u kunt laden is afhankelijk van het type auto en de kabel die bij uw auto geleverd is. In veel gevallen is deze informatie terug te vinden in het instructieboekje die bij de auto is geleverd. Mocht deze informatie daar niet vermeld staan, dan raden wij aan om contact op te nemen met uw dealer of een verhuur-, en/of leasemaatschappij. Over het algemeen kunnen elektrische auto’s op AC maximaal 11 kW laden.

De type 1 (Yazaki) stekker wordt met name gebruikt door de Amerikaanse en Japanse automerken en de type 2 (Mennekes)  aansluiting door Europese automerken. In Nederland en Europa is een type 2 aansluiting de standaard voor openbare laadpalen. Er zijn verloopkabels beschikbaar van type 1 naar type 2 stekker.

Bij AC laden is de maximale laadsnelheid 22 kW, bij DC laden zijn er veel hogere laadsnelheden mogelijk. Bij het AC laden wordt er gebruik gemaakt van de omvormer (onboard charger) van de auto zelf. Bij DC zit deze in het laadpunt.

Bij laadpunten met een drukknop is er geen laadpas nodig om het laden te starten maar kan er gewoon gedrukt worden op een knop om het laden te starten. Bij deze laadpunten is geen registratie van de laadsessie mogelijk. Laden met een drukknop komt over het algemeen niet meer voor langs de openbare weg.

Deze website gebruikt cookies en persoonlijke data om de gebruikerservaring te verbeteren.