Wanneer u voor het eerst een elektrische auto aanschaft, heeft u waarschijnlijk veel vragen. Bijvoorbeeld over waar u de auto kunt opladen, wat het verschil is tussen een regulier huisstopcontact of een snellaadpaal, of tot hoe ver u de auto moet opladen. Want wist u dat een EV in principe altijd tot 100% kan worden opgeladen bij een openbare laadpaal of thuis, maar u bij een snellaadpunt beter kan opladen tot 80%? Autofabrikanten vermelden dit vaak ook, maar waarom is het verstandig om uw elektrische auto tot 80% op te laden? Wij leggen u het graag uit.
Vragen over elektrisch laden of wilt u een openbare laadpaal in uw gemeente aanvragen? Kom in contact via onderstaande knop.
Langzaam laden of snelladen
Er zijn verschillende manieren om een elektrische auto op te laden. Bijvoorbeeld bij een openbare laadpaal, thuis, op het werk of bij een tankstation. Opladen bij deze punten gaat via wisselstroom of via gelijkstroom. Wanneer er opgeladen wordt via wisselstroom, zet de auto deze zelf om naar gelijkstroom. Deze manier van opladen gaat wat langzamer, meestal tot 11 kW of tot 22 kW wanneer het een laadstation thuis of openbare laadpaal betreft.
De laadsnelheid is afhankelijk van de kabel die gebruikt wordt om op te laden en de manier waarop de stroom wordt aangeleverd. Wordt er opgeladen met gelijkstroom, dan hoeft de auto dit niet om te zetten en kan er sneller worden geladen. Belangrijk om te weten is dat er in geval wel een dikkere kabel nodig is, zodat de stroom veilig aangeleverd kan worden. Doordat de laadsnelheid hoger is neemt de oplaadtijd af. Met gelijkstroom kunt u een auto opladen binnen een halfuur. De auto is dan tot 80% opgeladen, en met een goede reden.
Waarom uw elektrische auto maar tot 80% opladen?
Misschien heeft u bij uw telefoon ook weleens gemerkt dat de laatste paar procenten laden veel langzamer gaat dan wanneer uw telefoon bijna leeg is. Bij elektrische auto’s werkt dit hetzelfde. Is de auto tot 80% opgeladen aan een snellader, dan neemt de laadsnelheid af. Dit is ter bescherming van de levensduur van uw accu. In een elektrische auto zit een lithium-ion accu die op lange termijn capaciteit verliest. Op ten duur heeft dit gevolgen voor de actieradius van de auto.
Om de afname van de capaciteit te compenseren, is het belangrijk om de accu rustig af te laten koelen. Snelladen zorgt voor meer warmte dan langzaam laden. Daarom gaat vanaf 80% het snelladen automatisch uit en gaat het opladen een stuk langzamer. Het heeft dan ook weinig zin om een snellader te gebruiken wanneer de accu tot 80% of hoger is opgeladen. Een snellader kunt u dan ook beter zien als een mogelijkheid om naar een volgend laadpunt te geraken. De accu volladen doet u het best aan een langzame lader.
Wanneer de auto tot 100% laden?
Geldt het opladen tot 80% dan ook wanneer u de auto thuis of aan een openbare laadpaal laadt? Deze manier van laden gaat iets langzamer, wat beter is voor de accu. Ook bij een openbare laadpaal gaan de laatste procenten wat langzamer, maar doordat het voertuig hier vaak staat voor een langere tijd levert dat geen problemen op. In de praktijk is het echter weleens nodig om snel op te kunnen laden, bijvoorbeeld bij een lange reis. Een snellader is dan een ideale oplossing, om tot 80% op te laden.
Meer informatie over het laden van uw elektrische auto?
Onze missie is om elektrisch rijden zo zorgeloos mogelijk te maken. Naast het faciliteren van high-end laadstations, hoort hier ook informatie bij. Wilt u meer weten over het laden over uw EV of het verschil tussen een regulier en een snellaadpunt? Neem dan contact op met één van onze adviseurs door te bellen naar 085 – 0716699 of vul ons contactformulier in.